Friday, January 27, 2012

Bezoek klas tijdens Geografie-les

Vandaag hebben we tijdens een Geografie les presentatie gegeven aan de leerlingen die meedoen aan het Comenius-project. We hebben slechts een kleine 20 minuten hiervoor. De leerlingen en de leerkracht zijn erg geboeid geraakt van de wervelende videofilm over Curaçao.
Na de videofilm heeft één van de leerlingen de leerkracht een korte uitleg gegeven... en verder spreken de beelden voor zich. De leerkracht heeft haar les een beetje aangepast door vragen te stellen over Curaçao. Hoe de ligging is van Curaçao en hoe Curaçao is ontstaan. Verder heeft Desi nog verteld over de verschillende bevolkingsgroepen en de verschillende talen die er gesproken wordt. De leerlingen kijken heel erg verwonderd, omdat er op Reunion Island voornamelijk Frans en/of Creools wordt gesproken. Daarna hebben we nog wat over de Kolegio Annie Koenraad verteld aan de hand van foto's en presentatie is afgesloten met het videofilmpje hoe juf Saydeth met de leerlingen in de klas Ko'i Lechi heeft gemaakt. 
Na onze presentatie in deze klas zijn we nog naar het lokaal van Babette gegaan. Ze heeft ons gevraagd om de leerlingen die zij op dat moment lesgeeft uit te leggen dat Engels absoluut niet lijkt op Nederlands of we wat voorbeelden kunnen geven. Desi heeft vervolgens enkele voorbeelden op het bord geschreven in het Engels, Nederlands, Papiaments en Spaans.
Eén van de leerlingen heeft vervolgens het vervolgens vertaald in het Frans. Op navraag blijkt dat de leerlingen dit soort presentaties zien als een verrijking. Hetzelfde geldt natuurljk ook voor ons. Daarna hebben we afscheid genomen van de leerlingen en met Babette is een vervolgafspraak gemaakt voor 's middags 5 uur bij Chez Papa Daya, samen met Dana, Katrina en Pavla. Nabespreken van de afgelopen dagen. Jammer dat de Britten er niet bij kunnen zijn. Iedereen is heel tevreden over de afgelopen dagen. Nu komen de meer schoolse zaken aan bod. Met name over rapporten, rapportbesprekingen, hoe worden leerlingen getoetst. En wat wordt er allemaal opgenomen in het rapport. Worden er met cijfers gewerkt... Op de Collège Saint Charles verwachten de ouders cijfers te zien, omdat ze op deze manier de vorderingen van hun kinderen kunnen bijhouden. In Praag gebeurt ook hetzelfde, alhoewel ze voornemens zijn om over te gaan op een andere manier van beoordelen van leerlingen. Ze willen dat doen op basis van uit te voeren projecten door leerlingen. 

No comments:

Post a Comment